De Zwitserse filosoof en psycholoog dr. Eduard Spranger(1882-1963) stelde zich al in 1928 de vraag waardoor mensen werkelijk gemotiveerd worden. In zijn boek ’Types of Men’ beschreef hij zijn theorie over onze innerlijke motivatie.

Waarom doen we de dingen die we doen? Welke intrinsieke drijfveren zetten ons in beweging? Driving Forces bepalen in belangrijke mate wat we leuk, interessant, belangrijk en vooral zingevend vinden,zowel in leven als in onze loopbaan.En geven zo ook vormen inhoud aan de houding- ons Gedrag-dat we tonen in reactie op wat er om ons heen gebeurt. 

Om inzichtelijk te maken en te begrijpen wanneer we ‘aangaan’ of juist afhaken, maakte TTI Success Insights (TTISI) voor haar Drijfverenanalyses al jarenlang gebruik van de zes waardenconcepten van Spranger:

Intellectueel Sociaal
Zakelijk Indididualistisch
Esthetisch Ideëel
In 2011 is TTISI deze zes drijfveren gericht gaan bestuderen vanuit de aanname dat de concepten die ten grondslag liggen aan Sprangers drijfveren, een spectrum aanpak verdienen. Met spectrum bedoelen we: een reeks van verscheidenheden binnen een bepaald gebied. 
In dit geval heeft een bepaald gebied betrekking op een drijfveren concept. De spectrumaanpak biedt ruimte om beide uiteinden van de schaal, of het spectrum, uit te diepen en te beschrijven. Dus òòk de lage varianten.
Waar het accent in de eerdere ´oude benadering´ vooral lag op het effect van de hoge drijfveren op iemands doen en laten, geeft deze nieuwe benadering veel meer inhoud aan het effect van de lagere drijfveren.
Een van de inzichten die TTISI tot deze verdieping heeft aangezet is dat er van lage drijfveren net zo goed een motiverende werking uitgaat als van hoge drijfveren. Immers, datgene waar we vandaan bewegen, of wat we mogelijk zelfs vermijden, verklapt veel over wat we liever niet willen. En dus ook weer wel willen. Dit heeft impact op onze keuzes en beslissingen. Zoals de lage scores bij Gedragsanalyses (DISC) ook impact hebben op onze waarneembaar handelen.

Vanuit de spectrumaanpak hebben de 6 klassieke drijfveren van TTI Success Insights ® zich verdiept en uitgebreid tot een spectrum van 12 Driving Forces. 12 Belangrijke triggers die ons van binnenuit motiveren. 12 Triggers met ieder hun eigen definitie, beschrijving en vocabulaire.