Communicatie- & Salesadvies

Een ondernemer denkt bij de introductie dat het met een product of dienst wel goed komt. Er is vast behoefte aan, want dat hoor je om je heen.

Bovendien klopt het technisch; het zit goed in elkaar. Broodnodige vertrouwen in de markt, het product en je medewerkers is er, dus verkoopsucces kan niet uitblijven. En dan valt het toch wat tegen. Omzet en Afzet stagneert. Het loopt allemaal niet lekker. Herken je dat?

Dan ga je dus op onderzoek naar het waarom:

 

Checklist

We doen samen even een greep:

  • Heb je een ‘gat in de markt’ gevonden? Gefeliciteerd!
    • Even een flauwe opmerking: “Heb je gekeken of er ook een bodem in zit”?
  • Is er werkelijk een markt voor je product
    • Hoe groot is de markt?
    • Kun je de vraag in de supply-chain goed bedienen?
    • Heb je
  • Voldoet het aan klantwensen?
    • Is er een daadwerkelijke behoefte?
    • Zou je behoefte kunnen creëren?
    • Ben je voldoende onderscheidend van andere aanbieders?
      • Is dat onderbouwd in USP’s
    • Is de marketingcommunicatie op orde?
      • Alle kanalen die voor jouw branche/ product relevant zijn ingeschakeld?
    • Beschikt je organisatie over een goed team aan commerciële medewerkers?
      • Front- & backoffice
      • Goed opgeleid en getraind, zowel product als verkoopkennis

Als het goed is hebben we in deze lijst geen hele rare dingen gezegd. En natuurlijk ken je het belang  van ieder punt. Wij zijn ook de laatste om te beweren dat het van ondergeschikt belang is om positief optimistisch te zijn over je product, de markt, de specificaties, de markt te zijn. En dat je vol zelfvertrouwen bezig bent.

Samenvatting

Ons betoog heeft helaas niet te maken met bangmakerij, maar wel alles met de realiteit. Aandacht, details, volledigheid en zorgvuldigheid, telt. ’No guts no glory’ is een fraai motto, echter zonder gedegen voorwerk en voortdurende monitoring gaat het zeker niet lukken.

Denk aan de bekende Roman ‘Kaas’ van Willem Elsschot (EAN 9789463102568).  Een heel lezenswaardig boek dat in vele van de bovenstaande onderwerpen bevat. De hoofdpersoon heeft het agentschap van een Nederlandse kaasfabriek. Het is heeft een prachtig product. Er is een heel pakhuis vol op voorraad. Maar geen enkele distributie en dus geen verkoop…

Oplossing

In geval van nood(zaak) haal je natuurlijk hulp. Een bedrijf met kennis van het complete commerciële spectrum. Plus een diepgewortelde kennis van Sales en marketing. Met aandacht voor jouw probleem en vraagstelling stellen wij mensen- medewerkers én klanten-(!) centraal zonder je bedrijfsdoelstellingen uit het oog te verliezen.

Meer weten over Eternity communicatie?vraag aan